Projekte

Kulturelle Bildung in Krems

Krems und die Wachau blicken auf eine reiche kulturelle Vergangenheit zurück, gleichzeitig ist der Blick in Richtung Zukunft immer offen. So auch im „Kremser Kulturplan 2030“, in dem mit großer Beteiligung die Meilensteine der Kulturarbeit für die nächsten Jahre festgelegt wurden. Darin nimmt das Themenfeld „Kulturelle Bildung“ einen hohen Stellenwert ein, das primär die kulturelle Teilhabe von Kindern und Jugendlichen und die Partizipation am künstlerisch-kulturellen Geschehen meint.
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Naturvermittlung in der Stadt Melk

Die Stadtgemeinde Melk hat Anteil an den Europaschutzgebieten NÖ Alpenvorlandflüsse und Pielachtal und am Naturschutzgebiet Pielachmündung-Steinwand. Im Rahmen dieses Projekts soll das Bewusstsein der lokalen Bevölkerung für die Besonderheit dieser Gebiete deutlich gesteigert werden und damit ein achtsamer Umgang mit der Natur erwirkt werden.
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Krems in der Urgeschichte

Krems an der Donau verweist zu Recht auf eine besonders reiche Geschichte. Eine Besiedlung ist bereits 30.000 v. Chr. nachweisbar, eine Vielzahl an Fundstellen, wie zum Beispiel die „Zwillinge vom Kremser Wachtberg“ belegen die Bedeutung der Region in der Altsteinzeit. In diesem LEADER-Projekt soll als Pilotmaßnahme eine Sichtung der Fundstellen und Funde aus dem Paläolithikum bis zur Eisenzeit in der Stadtgemeinde Krems erfolgen und damit eine Neubewertung der vorliegenden Erkenntnisse.
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Machbarkeitsstudie Teisenhoferhof

Der Teisenhoferhof ist eines der wichtigsten Gebäude für das kulturelle und gesellschaftliche Zusammenleben in der Marktgemeinde Weißenkirchen und hat einen außergewöhnlich hohen baukulturellen Wert und damit eine ebensolche Bedeutung für das Weltkulturerbe Wachau.
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Volunteers pflegen die Felsenböschung im Meditationsgarten der Kartause Aggsbach © Welterbegemeinden Wachau/Elisa Besenbäck

World Heritage Volunteers Wachau-Middle Rhine

Since 2004, an intensive exchange has been taking place between the two World Heritage cultural landscapes of the Wachau in Austria and the Upper Middle Rhine Valley in Germany. The cooperation should now be further intensified by a joint volunteer camp with a focus on caring for the cultural landscape.
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The Fourth Wall – Seekopf Lookout Tower

The Seekopf and the Hirschwand belong to the World Heritage Trail and together form a popular excursion destination that is highly rated by hikers. A lookout tower affords a phenomenal 360-degree view. The prior existing tower was already over 25 years old and was showing signs of rotting, so it had to be demolished for safety reasons. The association "Jankerlklub Rossatz" and the market municipality of Rossatz-Arnsdorf worked on the construction of a new tower in order to continue being able to offer the rewarding view of the Wachau.
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20 years of the Wachau World Heritage Site

Unique cultural landscape between Melk and Krems Dry stone walls, terraced vineyards, apricot orchards, dry grasslands, the free-flowing Danube, ...
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Sozialer Treffpunkt am Zornberg wird aufgewertet ©Franz Hauleitner

Installation of a composting toilet on the World Heritage Trail

The Spitzer Graben panoramic hiking trail has a lot to offer. On Sunday, wines, juices and water are served at the Zornberg chalet in the Zornberg vineyard. However, there is no toilet to relieve oneself.
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Einzigartige Kulturlandschaft des Welterbes Wachau © Franz Hauleitner

Start: Raising awareness of the Wachau Cultural Landscape

The Wachau region was inscribed in the UNESCO list of World Heritage sites as a continuing cultural landscape in 2000. Little is known about the value of World Heritage, in particular the “OUV - outstanding universal value”. A major awareness-raising campaign is intended to change this and specifically address the population. The knowledge and importance of the Wachau Cultural Landscape should be imbued in the population as a way of getting everyone to handle this World Heritage site with greater sensitivity.
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Weiterentwicklung der Best of Wachau Qualitätsoffensive © Rita Newman

Establishing Best of Wachau through sustainable quality assurance, digitalisation and marketing measures

The quality campaign “Best of Wachau” comprises 53 businesses that act as a regional figurehead for marketing the destination. Within the scope of this project, the high standard of the businesses should be maintained or improved, especially in the area of online marketing. Further measures are intended to provide support with the search for employees and to boost customer loyalty.
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